Gå til hovedinnhold

Artikkel hentet fra IntraFish skrevet av Bent-Are Jensen.

Det er lenge siden man måtte krysse av på papirskjema når man dreiv vedlikehold av oppdrettsanlegg.

Én av pionerene innen digitalisering av tjenesten, er konsernet Løvold Solution i Bodø. De er en av landets største leverandører av fortøyninger i havbruk. Nesten 700 lakselokaliteter har Havbruksloggen som sitt nettbaserte kontroll- og vedlikeholdssystem.

– I 2006 fikk vi tilbakemeldinger fra kundene våre om at det var tungvint å registrere vedlikehold på papir og systematisere det i ringpermer som det etter hvert var blitt fryktelig mange av. Kundene ba om en digital løsning, og seniorutvikler Jan Erik Johansen hos oss satte seg ned og begynte å programmere, sier konsernsjef André Løvold til IntraFish.

En digital løsning kom snart på plass og det ble slutt med brukerhåndbøker på papir.

Behov for forenkling
Utfordringen for lakseprodusentene var at de kjøpte utstyr fra mange leverandører, både fortøyningssystemer, flytekrager, notposer, arbeidsbåter og ekstrautstyr. Etter hvert måtte røktere og andre som dreiv vedlikehold, logge seg på sju-åtte steder som hver hadde sin spesielle løsning, samt med forskjellige passord og brukernavn.

Magnus Skyrud Jensen er daglig leder i IT-systemet Havbruksloggen som vises på skjerm bak han. Foto: Bent-Are Jensen

De forskjellige komponentene hadde og har forskjellig sertifisering, krav til vedlikehold, historikk og levetid.

Det ble behov for å samordne tjenestene.

– Det var her vi så muligheten. Kundene våre ønsket et felles system på tvers av ulike leverandører. Vi begynte å utvikle en slik nettjeneste. Men vi måtte gå mange runder med konkurrerende leverandører og leverandører av andre produkter. Men også de måtte forholde seg det som etter hvert ble et kundekrav, sier Løvold.

Uten bindinger
Konsernet presenterte Havbruksloggen på Aqua Nor-messen i Trondheim i 2011.

– Den 1. januar i 2012 skilte vi den ut som eget datterselskap for at den skulle stå på egne bein og uten bindinger til oss som leverandør av fortøyningssystemer, sier Ellisiv Løvold. Hun er leder for marked, relasjon og utvikling i konsernet.

Nå finnes tre store konkurrenter i Norge på systemer som tilsvarer Løvolds løsning.

En halv million komponenter
Havbruksloggen har 40 oppdrettsselskaper som kunder.

Omsetningen i 2020 lå på 7,5 millioner kroner, opp 1 million fra året før da driftsmarginen lå rundt 10 prosent.

Havbruksloggen har sju ansatte. I 2013 hadde den tre.

Daglig leder er Magnus Skyrud Jensen. Faren hans, Stig Rune Valen, feiret 40 år i Løvold-konsernet fire dager før IntraFish kom på besøk midt i februar.

En del av lokalene der det foregår produksjon og er lager. Foto: Bent-Are Jensen

Så mange som 550.000 fortøyningskomponenter er registrert inn i Havbruksloggen.

Der var i fjor 250.000 innlogginger for overvåkning av anleggenes tilstand.

– Det vil si rundt 20.000 innlogginger i måneden. I 2012 var der bare 20 innlogginger i måneden, sier Jensen.

Slagordet er «Trygghet i dybden».

Automatisk varsling
– Når der blir avvik, varsler systemet på forskjellig vis. Brukerne kan da finne ut akkurat hvor i sjøen eller på anlegget den mulige feilen befinner seg, for eksempel i sanntid på kart og ved hjelp av grafisk framstilling med illustrasjoner og alle ønskelige detaljer, sier Jensen.

Enkelte selskaper har intern policy på at for eksempel en flytekrage må skiftes ut etter 20 år. Når tidspunktet nærmer seg, varslet datasystemet. Og antallet komponenter er som nevnt meget høyt.

På en stor TV-skjerm viser Jensen skjemaer og grafiske framstillinger og diagrammer for utstyret til de enkelte kunder.

Én kunde har for eksempel 40 lokaliteter registrert i Havbruksloggen. Antallet komponenter på lokalitetene er rundt 50.000 sammenlagt, i tillegg til rundt 1.000 registrerte typer ekstrautstyr som lys, fôringsmaskiner, luseskjørt og hamsterhjul.

Systemet viser at denne kunden har rundt 1.500 pålogginger i måneden.

Smittefare
Havbruksloggen driver nå og utvikler en beredskapsordning for smittefare. Den viser om passerende skip, forutsatt at de har AIS-sporing, har gått gjennom eller vært i nærheten av områder med forskjellige typer sjukdom som ILA eller PD.

230 millioner i omsetning
Havbruksloggen er ett av i alt fire datterselskaper i konsernet Løvold Solution, som dessuten er medeier i seks andre selskaper.

Løvold Solution har kontorer, produksjon og lager i et stort industribygg ved Bodø havn. Bedriften lagrer også på kaia, for eksempel tauverk og de oransje ankrene i bakgrunnen. De veier opptil 3,5 tonn hver. For 20 år tilbake veide slike anker 350 kilo. Foto: Bent-Are Jensen

Løvold Solution har kontorer, produksjon og lager i et stort industribygg ved Bodø havn. Bedriften lagrer også på kaia, for eksempel tauverk og de oransje ankrene i bakgrunnen. De veier opptil 3,5 tonn hver. For 20 år tilbake veide slike anker 350 kilo. Foto: Bent-Are Jensen
Konsernet omsatte i 2020 for 230 millioner kroner og sysselsatte 37 mennesker.

Konsernet har styreleder utenfra, tidligere banksjef Morten Støver (DNB/ tidligere Nordlandsbanken).

Merkevare
Løvold-navnet er kjent blant kystens folk.

Det gamle Løvold-konsernet ble grunnlagt av André Løvolds bestefar i 1938. Historisk sett ble det én av de største leverandørene av utstyr til fiskeflåten: garn, proviant, arbeidshansker, tauverk, anker, jarstein, redningsutstyr og mye mer.

Løvold-konsernet feiret 70 år i 2008. Året etter ble det delt i tre blant tredje generasjons arvinger. Det velrenommerte Løvold-navnet lever videre i flere adskilte selskaper med forskjellige eiere.

– Selskapene i Løvold Solution har utviklet seg i takt med oppdrettsnæringa. I de siste 11 årene etter generasjonsskiftet har vi spisset konseptene og siktet inn mot havbruk, sier André og Ellisiv Løvold.

På denne siden bruker vi informasjonskapsler (cookies) og andre teknologier for å tilby deg så hyggelig brukeropplevelse som mulig. Du kan lese mer om dette under våre personvernvilkår. Ved å klikke på "Godta", samtykker du i bruken av slike teknologier.