Personvern og informasjonskapsler

På denne siden bruker vi informasjonskapsler (cookies) og andre teknologier for å tilby deg så hyggelig brukeropplevelse som mulig. Du kan lese mer om dette under våre personvernvilkår. Ved å klikke på "Godta", samtykker du i bruken av slike teknologier.

+47 75 50 44 00

Blå Uke ønsker å være den viktigste arena for en bærekraftig utvikling

Magnus Skyrud Jensen, Havbruksloggen – Ellisiv Løvold, Løvold Solutions – Kristin Haugen, BRUS – Anders Tørud, KPB

Bodø vil markere seg.

Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) setter havbruksnæringas datasikkerhet som det første tema når Blå Uke sparkes i gang Bodø tirsdag 25. mai.

Havets Data
Selskaper som representerer nær halvparten av landets aktive konsesjoner bruker i dag Havbruksloggen. I dag kontrolleres og sertifiseres nærmere en million anleggskomponenter gjennom Havbruksloggen.

Hvordan denne informasjonen kun er tilgjengelig for den aktuelle kunde, og hvordan vite at den er korrekt og tilgjengelig er tema i «Havets Data» med NSM og Havbruksloggen.

Daglig leder for Habruksloggen Magnus Skyrud Jensen er sentral i Blå Ukes første tema Havets Data

Artikkel fra ilaks.no, skrevet av Steve Hernes.

Norge har et ansvar
Ifølge arrangørene gir Norges posisjon som havnasjon også et ansvar for å bidra til å løse globale utfordringer. Gjennomgående tema er «Havets rolle i global matforsyning».

Med dette ønsker de å sette fokus på hvordan Norge og Bodøregionen kan bidra til å løse denne utfordringen. Norges Fiskarlag, Sjømat Norge, Innovasjon Norge og Norges Sjømatråd deltar på hovedkonferansen.

– De var tydelig på at dette ville de gjøre sammen. Dette er elementer vi ikke ser i andre arrangementer. Så får vi se om dette er noe vi får til å bli varig, sier seniorrådgiver Anders Tørud i KPB.

Laksen er motor
– Laksenæringa er en ekstremt viktig motor for hele havnæringens utvikling. Et viktig bidrag er å få en kostnadseffektiv og bærekraftig storskala matproduksjon basert på havet, sier Tørud.

Gjennom hele uka arrangeres en rekke fagarrangementer og debatter, og arrangørene fremhever flere som vesentlige for laksenæringa. Foruten Hovedkonferansen «Havet rolle i global matforsyning» på åpningsdagen og Havets Data med NSM arrangeres;

  • «Veien mot full ressursutnyttelse i norsk sjømatnæring» ved FHF, Norges Forskingsråd og NCE Aquaculture
  • «Hvordan tilrettelegger vi for god flyt i akvakulturprosjekter på land, i kystsonen og i åpent hav?» ved Norconsult og Akvaplan Niva

Foto: Kvarøy Fiskeoppdrett

Kidza må på banen
De unge i Norge og lengst nord spesielt spiser mindre og mindre fisk. Det bekymrer arrangørene og de har i arrangementet «Innsikt» hentet inn Kvarøy Fiskeoppdrett, der Alf-Gøran Knutsen kommer for om «Kvarøy Kids». Et undervisningskonsept hentet fra USA, med formål å undervise skoleelever i hvor maten kommer ifra og hvorfor det betyr noe.

På samme arrangement deltar en lokal restaurant og fiskebutikk for å se nærmere på lokale trender innen sjømat. Det blir betydelig mer fisk på menyen på byens restauranter enn normalt under Blå Uke, forteller Kristin Haugen, Bodøregionens Utviklingsselskap (BRUS).

Global matforsyning
Det er en viktig motivasjon for Blå Uke å sette fokus på hvordan havnæringene kan bidra til global matforsyning og klimamål kan forenes.

– FN er tydelig på at mer mat må komme fra havet. Det er en viktig oppgave norsk havnæring skal ha, sier Tørud.

I en næring som er viktig for verden, og som står sterkt i Norge er det viktig med et arrangement som Blå Uke. Bodøregionen er tyngdepunkt i denne næringa.

– Det skal være en viktig plattform for å diskutere, debattere og utvikle næringen videre. Ambisjonen er å bli en nasjonal arena for å utvikle næringa ytterligere, sier Tørud.

Kristin Haugen, Bodøregionens Utviklingsselskap (BRUS) – Anders Tørud, seniorrådgiver i Kunnskapsparken Bodø.

Må være annerledes
Blå Uke skal skille seg ut fra andre konferanser, seminarer og messer med tema sjømat.

– Det handler om en konkret ambisjon om å bidra til å løse verdens matvareutfordring. Dette er ikke en leverandørmesse. Det unike med oss er det utgangspunktet, og det styrer det vi velger av tema og arrangementer i Blå Uka, sier Tørud.

Profilen til de ulike arrangementene under paraplyen Blå uke handler mye om hvordan næringa skal utvikles på en bærekraftig måte.

– Det skal ikke bare være om verdiskapning og vekst, men utfordringene og samfunnets aksept og oppfattelse av næringa.

– Det fokuset vi skal ha er kombinasjonen næringsutvikling, bærekraft og ikke minst entreprenørskap. Målet er nyetableringer og få de unge mer engasjert og interessert i næringa. Det er en profil som skiller Blå Uke fra andre, sier Tørud.

Byen farges blå
Når verden kommer i sitt vanlige gjenge, og folk kan strømme ut i gatene igjen er ambisjonen å nærmest farge hele byen. Blå Uke tar også sikte på bli etablert som en slags festival i Bodø.

– Hele Bodøregionen skal ta del i feiringen av havet, men samtidig få på bordet de utfordringene som ligger der å nå målet om matforsyningen. Ønsker å sette Bodø på kartet med at havet er viktig for byen, sier Ellisiv Løvold i Løvold Solutions.

De har samarbeid med Bodø2024 (Bodø er Europas Kulturhovedstad 2024). Her planlegges det med noen års horisont, og det ligger noen synergier her når det gjelder det utvidede kulturbegrepet.

– Våre tradisjoner innen fiskeri- og havbruk er en del av det utvidede kulturbegrepet.  Den holdningen støttes av Bodø2024, sier Tørud.

Ellisiv Løvold, Leder marked-relasjon-utvikling i Løvold Solution